REMAJA vs rokok,cinta,nafsu….

salam ikhwah,,

kelmarin sahabat ana dapat msage dari naqib ana,dalam perbualan mesge tu,ada tetulis tentang maslah remaja sekarang yang mana memang selllaunya di kaitkan dengan rokok,cinta dan nafsu,..

suka ana nak huraikan tentang hal ni,memang ana setuju seratus peratus dengan naqib ana tu,dan ana pasti,ikhwan mana yang masih lagi beljar,mesti sering mempunyai masalah-malsah yang ana sebutkan tadi,,

the first is rokok,,,ada pulak yang kata rokok ni makruh…makruh ker??dari apa yang ana dapat kajian sememangnya rokok adalah HARAM di sisi umat islam,dan ade pulak yang kata itu ikut setiap negeri,padahal dah sememangnya HARAM di sisi syara’ kerana rokok boleh memudaratkan kesihatan dan setiap yang memudaratkan kesihatan adalah HARAM,dan ana nak tanya ikhwah satu soalan,kalau betullah rokok itu makruh,adakah nabi muhammad S.A.W beramal dengan benda-benda makruh?????sudah tentu tidak ada,jadi mengapa kita masih lagi mempertahan bahawa rokok itu makruh???fikirkanlah bagi yang merokok ni,setiap kali kita merokok kita buat benda haram,adakah solat kita akan di terima ALLAH S.W.T??bagaiman pula dengan doa kita??adakah diterima ALLAH?????sedangkan kita lakukan benda haram???renung-renungkanlah,dan selamat mencuba untuk berhenti dan bagi yang tidak merokok,tahniah ana ucapkan…

second,tentang cinta,ana pernah mengikuti satu program yang di anjurkan oleh PEMBINA,di masjid bandar baru nilai,tajuk program tu memang sesuai sekali bagi orang yang dilamun cinta,kalau x silap ana,program tu baru je lagi,,dalam bulan tiga kalau x silap ana,tajuk program tu,”BILA BAJU KURUNG BERTEMU BAJU MELAYU”,bagus juga program tu,ana dapat “basuh” kwan2 yang bercinta ni,hehehe..dan sememangnya haram bercinta sebelum berkahwin ni,bnyak kemudaratannya,firts sekali sememangnya kalau ada yang bercinta sebelum kahwin memanglah termasuk dalam maksiat,dan apa sahaja bentuk percintaan itu termasuk kononnya “percintaan islamic”,adalah maksiat…..

bentuk contoh “percintaan islamic” ni,macam ni,,,,(sms):

RIJAL:salam,esok pagi kita puasa sunat nak tak??dapat pahala,nanti ana tolong kejutkan enti,tapi sebelum tu kita boleh qiamulail,tambahkan pahala,betul x enti?

NISA’:”betul tu,nant enta tolong kejutkan ana ya,enta nak bangun pukul berapa?’

RIJAL:biasanya enti bangun pukul berapa??

NISA’:kadang-kadang pukul empat kadang-kadang lambat sikit,hehehehe….

RIJAL: oh,,,macamtu,hehehe..

 

macam tu lah perbualan melalui SMS,agk2 ikhwah semua..ini semua ter masuk dalam maksiat x??sudah tentu masuk dalam maksiat,ternyata,si lelaki membalas mesge perempuan tadi sehingga meleret2 menjadi perkara2 lagho,kesian2,,,diorang semua bangun pagi bukan kerana bermujaahadah kerana ALLAH,tetapi bangun kerana si awek’s kejutkan,,,,ya ALLAH,malu syeikh,,,ana sendiri dengar pun malu,macammana kita nak dapat syafaat dari nabi kita sedangkan di dunia kita buat MAKSIAT!!!!!!!!!!!waimah denagn “percintaan islamic” sekali pun,,,ana pun x fahamlah,dan ana WARNING bagi sesiapa yang ambil course dalam bidang agama@ syariah.anda semua tentu sekali sudah jelas mengenai hukum-hakam dalam bercinta.jadi,kenapa kita nak buat juga?sesorang yang tahu akan hukum-hakam tetapi masih lagi melakukan maksiat yang mana dia tahu akan hukumnya,dia termasuk dalam golongan orang-orang yang melakukan dosa2 besar…antum semua fikirlah sendiri..mana satu hala tuju kita…

BAHAN LUCAH,memang sinonim dengan agenda para remaja sekarang,dalam masa remaja yang awal 20-an inilah selalunya remaja-remaja tunduk dengan nafsu masing2,itulah sebabnya kita sering terdengar di corong2 radio dan televisyen kes-kes rogol yang kebanyakannya dari remaja sendiri,ingatlah wahai REMAJA-REMAJA  sekalian,jagalah akal mu,sebab apa,sebab bila kita jaga akal kit a,insyALLAH nafsu akan tunduk,tapi bila akal x boleh control,tu yang sampai merogol anak orang,atau berzina,nauzu billah,,,,jadi ya AYYUHAS SYABAB…kuasailah iman dan akal,,,insyALLAH kita berjaya hatta fid dunia wal akhiroh..amin..

itu sahaja yanag ana nak sampaikan dan ana harap kita sebagai remaja dapat mengambil ikhtibar dari segala aspek kekurangan dlam diri kita terutama maslah-malasah remaja zaman sekarang iaitu roko,cinta dan nafsu,semoga kita di beri ptunjuk oleh ALLAH S.W.T..amin ya RABB

3 Responses

  1. […] sama-sekali seperti mana entry-entry yang lepas,ana banyak menekankan isu percintaan ini,waimah isu “percintaan Islamic” […]

  2. mengejutkan seseorang itu untuk berpuasa sunat besar ganjaran pahalanya, ia bukan dari segi maksiat dengan mesej atau kejutkan seseorang..🙂 renung2kan.. Ali r.a bersabda “sesiapa yang tidak tahu tentang ilmu jangan lah engkau sering memikir ke arah yang tidak elok tanpa niat yang betul” ..🙂

    • Entry ni agak lama,saya kena baca balik,hehe

      Pertamanya saya ucap terima kasih kerana sudi membaca dan sudi menegur.Sesungguhnya hak seorang muslim itu adalah saling tanasuh(Nasihat menasihati)

      Keduanya saya tak mengatakan salah mengejutkan seseorang itu berpuasa cumanya yang saya maksudkan adalah niat seseorang itu berpuasa,dia berpuasa bukan kerana ALLAH akan tetapi berpuasa kerana manusia(PEREMPUAN).Dan kenapa tak cari LELAKI untuk kejut puasa?kenapa mesti PEREMPUAN?dan inilah yang selalu ulama’ sebut bila bahas mengenai ayat al-Quran “jangan dekati zina” mengatakan bahawa ini adalah toriq2(jalan2) untuk hampiri zina.Dan saya sama sekali tak terima istilah kononya “islamic loving”,dalam islam tiada istilah itu kecuali bercinta lepas kahwin,sebab di bimbangi akan mengundang maksiat yang besar (maaf,agak syadid)

      Ketiganya boleh akhi bagi rujukan kata-kata Ali r.anhu tu?Saya nak rujuk kata-kata beliau.Kena tengok juga sebab apa saidina Ali r.anhu kata begitu.Dan biasanya dalama bahasa melayu,kita jarang guna perkataan “sabda” sebab yang lebih biasanya “berkata”,adapun dalam bahasa arab mereka menggunakan “qola,naqulu atau seumpanya” kepada semua yang bercakap,hatta ALLAH sekali pun dalam bahasa arab mereka gunakan “qola,dan sebagainya”,cumanya kalau dalam istilah melayu ianya agak tidak sesuai berikutan sabda lebih sesuai pada ALLAH dan RASUL,wallahu a’lam.

      Keempat,syukran dan maaf,harapnya akh tidak terasa. ^_^

apa pendapat anda?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: