Maruah untuk si “dia”..bukan untuk “semua”…

ZAMAN PURBA (skema)
Mereka sangat-sangat tidak mengenal apa itu teknologi
Bagi mereka adalah belajar dengan bersungguh-sungguh dan mengubah nasib keluarga
Mereka amat berdisiplin dari segi masa,menjaga harta benda,dan sebagainya
Mereka tidak kenal erti ‘penat’
Jika mereka tidak berjaya dalam pelajaran mereka akan terus bantu keluarga dalam apa jua bidang

ZAMAN PURBA (tak skema)
Mereka membawa duit berbekalkan 5sen sahaja dah memadai
Jika ada sesuatu yang mereka tak faham dalam sesuatu subjek itu mereka akan terus bertanya kepada cikgu
Mereka hanya berbekalkan kasut untuk sepanjang pelajaran mereka(5tahun pakai kasut sama,selagi x kuyak)
Mereka akan berkumpul dan berbincangkan sesuatu pelajaran itu dengan sebincang-bincangnya sebab mereka tiada handphone,jika mereka tak bincang dengan jelas,mereka terpaksa berjumpa lagi

PERBANDINGAN

ZAMAN GLOBAL (skema)
Mereka amat-amat mengenali apa itu teknologi
Bagi mereka belajar juga penting tetapi bukan untuk ubah keluarga tetapi untuk diri mereka sendiri(kerjaya)
Mereka amat tidak berdisiplin dari segi masa,menjaga harta benda,dan sebagainya
Mereka cepat penat dalam apa jua bidang dan mudah merasa putus asa
Jika mereka tidak berjaya dalam pelajaran mereka akan terus bawa diri mencari kerja dan seterusnya berumah tangga bila tiba masa

ZAMAN GLOBAL (x skema)
Mereka membawa duit RM10 sehari,katanya kelas petang,koko dan makanan di kantin mahal
Jika ada sesuatu yang mereka tak faham dalam sesuatu subjek itu mereka akan pergi ke ‘google’ dan type sahaja apa yang mereka kehendaki,kalau tak faham bahasa inggeris mereka akan pergi ke ‘google translate’,senang
Mereka minta untuk di tukarkan kasut selepas pertengahan tahun
Mereka akan berkumpul dan berbincangkan sesuatu tetapi masih tidak jelas(perbincangan main-main)sebab mereka tahu bahawa kalau tak faham,mudah,telefon sahaja,messge dan FB,Twitt,apa susah

APA MOTIF SEMUANYA ITU?

Mudah cerita…zaman berganti zaman…perubahan berganti perubahan……teknologi berganti teknologi…

Kalau kita berpeluang bertanya makcik-makcik di kampung,ada di antara mereka yang bekerja hebat-hebat,GURU,TECHNICIAN,dan sebagainya padahal mereka ada SPM sahaja.KENAPA??

Zaman dahulu SPM dianggap pendidikan terakhir paling tinggi sekali bagi mereka,jadi x salahlah mereka jadi yang hebat2 sebab zaman dahulu nak sampai tahap SPM tu amatlah susah.

Beza zaman sekarang :

Ada SPM – Belum tentu ada kerja
Ada DIPLOMA – Belum tentu di panggil untuk kerja
Ada IJAZAH – 50% untuk bekerja (graduan yang menganggur setiap tahun amatlah tinggi bagi lepasan Degree)

APA KESIMPULANNYA :

Baiklah,zaman berganti zaman…
Kita asyik di buai dengan gantian zaman…
Lupa lah pula masih belum kahwin tiba-tiba di FB ditukarkan “married” “engaged” padahal masih tiada ikatan apa2…
Dan lupa lah pula batas lelaki dan perempuan dalam FB…
Yang mana komen di akhiri dengan “megse saya di inbox”..
takut di ketahui orang apa yang di lalaikan…
Lupalah pula mereka akan azab ALLAH..
Lupalah pula mereka akan janji ALLAH..
Lalai dan terus lalai…

FB,Twitter,myspace…
Pengikat tali “persaudaran”..
Dengan siapa?…
Dengan sesuka hati mereka…
Agak handsome,agak cantik,agak lawa…
“approve add friends”…
Tanpa tahu latar belakang mereka…
Adakala menggunakan FB sebagai cari teman…
Bukan sebenarnya teman,tapi pasangan….
Lalai dan terus lalai…

“eh2,dia masuk sayang-sayang”,..
Balas pun kena “sayang-sayang”…
Kena ada “rindu-rindu”..
Lupa yang mereka akan jadi Haru-Biru..
Bila mana HALAL di katakan HARAM…
habis punah harapan..
dan terus di ambang percintaan..
yang bukan di redhai ALLAH dalam ikatan..
dan mereka..
Lalai dan terus lalai..

Pernah terfikir JIKA KITA DI ZAMAN DAHULU???
Ada ke FB,Twitter dan handphone2 baru??
Zaman dahulu x kenal erti ‘cinta’
Mereka senantiasa menjaaga iman mereka..
Tunduk malu pada sang empunya..
Menjaga dan membawa maruah keluarga cukup bangga..
Sebab mereka menjaga apa yang mereka ada..
Mereka letak ‘iman’ di dada..

Ingatlah adik-adikku,remaja-remaja…
Ya!!!
dan YA!!!!
Kamu tidak mahu di kongkong…
Mahukan kebebasan..
Kononya keluarga adalah punca mereka tertekan..
Kononnya keluarga punca segala masalah..
TIDAH DI TIDAK KAN!!!
Tiada siapa yang mahu di kongkong!!!
Tapi mahukah kamu tanggung sendiri kegagalan kamu dengan diri sendiri tanpa melibatkan keluarga?
Mahukah kamu malu sendiri dengan diri kamu sendiri tanpa melibatkan keluarga..
Pernahkah dengar orang mengata “SIAPA DIA TU”???
Atau selalu dengar “ANAK SIAPA TU?”

Jika mampu membawa maruah sendirian,tidak mahu di kongkong!!!persilakan bawa diri kamu terus di buai hawa nafsu!!!
jangan mengadap keluarga kamu lagi!!!jangan persalahkan IBU,BAPA,KELUARGA kamu lagi!!
JANGAN LIBATKAN KAMI!!!!TANGGUNG SENDIRI!!!

Tapi boleh ker???TENTU TIDAK BOLEH…
ALLAH persoalkan akan amal buruk kalian pada BAPA-BAPA kalian kelak..
Ditanya mengapa tidak menjada “amanah” aku dengan didikan amal…
mengapa tidak dididik sekental “umar” sehebat ” ‘aisyah” ??
ALLAH……..

ALLAH….
Rupanya masih di tanggung kelurga Maruah adik-adik,remaja-remaja sekalian…
Tak boleh lari…
ALLAH amanahkan kalian pada BAPA,IBU dan KELUARGA kalian…
Jadi…Mana juga kalian pergi,nama kelurgalah kalian bawa..tidak di tanggung sendirian,tanggungan bersama…

tak salah lah pepatah yang selalu orang bertanya..

“ANAK SAPA TU”

mereka tak tanya siapa tu…sebaliknya anak siapa tu..

ALLAH…ALLAH…ALLAH..

KESIMPULAN TERAKHIRNYA:

– Jagalah adab-abad adik-adik sekalian dalam bersosial FB,Twitt dan sabagainya
– Jagalah batas-batas pergaulan dan chatting
– Gunakan bahasa-bahasa yang baik,lupakan nak peluk2,sayang2 dan sebagainya
– Penuhi masa terluang dengan BOOK,bukan berFACEBOOK
– letakkanlah FB ini untuk kawan-kawan yang di HALALkan sahaja..tiada faedah letak yang HARAM dalam FB,malah – lebih buruk akibatnya,takut akan terus lalai..
– Jaga hubungan anda dengan ALLAH,KELUARGA dan MANUSIA semua
– Isi matlamat hidup dengan sempurna anda pasti tahu anda berada di “mana”
– Fokus dalam kerjaya
– Jadikan pengalaman-pengalaman kita yang lepas,dan pengalaman-pengalaman orang lain yang lepas sebagai pengajaran,jangan berani untuk di ulang!!!

P/S : saya menulis bukan untuk diri anda semuan khususnya,tetapi terawalnya untuk diri saya sendiri agar diri kita saling ingat menperingati antara satu dan yang lain.

Bagi LELAKI – Jagalah hubungan anda dengan sekadarnya dengan perempuan,jangan bawa mereka dengan ayat-ayat manis and,dengan “sayang-sayang”nya, “rindu-rindu”nya sebab selalunya lelaki yang mulakan dulu dan perempuan amatlah mudah cair hatinya dengan kata-kata begitu

Bagi PEREMPUAN – Jagalah maruah anda,jangan di biar semua orang mengenali anda,biarlah cuma seorang sahaja yang mengenali anda,yang bergelar “SUAMI” , simpan maruah anda untuk bakal “SUAMI” anda kelak,apa tinggal jika semua perkara telah anda berkongsi pada yang lain pada “SUAMI” anda?
dan hatilah-hatilah dengan lelaki,segera offline jika ada masalah dalam komunkasi dan peulisan mereka,bimbang anda dalam lingkungan maksiat!!!

INGAT SEMUA ADIK-ADIKKU,REMAJA-REMAJA!!

MENANGISLAH KERANA TAKUT AKAN ALLAH…..

BUKAN MENANGIS KERANA MARUAH TERCALAR…

wassalam…

3 Responses

  1. dalam hati ada iman.

  2. maaf kerana banyak kesalahan ejaan dan bahasa rojak yang saya gunakan,semoga semua dapat manfaat.syukran.

apa pendapat anda?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: