Menjelang Ramadhan I (Berpesan-pesan)

“Ish,awak ni,nak bergurau pun bertempat lah,habis basah buku saya” marah Aini pada Diana.Terkulat-kulat Diana.

Dia memang begitu.Dari bangku sekolah lagi suka burgurau.Tak kira tempat,asalkan ianya boleh menjadi bahan gurau dan orang lain ketawa.Bagi dia,melihat dan membuat orang ketawa adalah satu hobinya.Dia mudah bergaul,juga mudah mesra.Tak kiralah yang baru kenal atau dah lama.Cumanya kadang kala gurauannya itu menyebabkan orang lain rasa kurang selesa.

“Saya minta maaf,ingatkan nak renjis tangan awak,terkena pulak buku awak,maaf Diana” tunduk malu Aini pada Diana.Dia tahu dia tersilap gurauan.Tangannya masih ada sisa baki air.

“Nasib baik kena buku,kalau kena ladtop ni,macammana?Awak ada duit ker nak ganti?kalau kaya tak per lah!” perasaan Aini benar-benar marah pada Diana.Lupa sejenak akan persahabatan mereka yang begitu akrab,sehingga kawan kuliah mereka menggelarkan mereka balangkas.Di mana ada Diana,di situ ada Aini.

Hati Aini tersentap dengan kata-kata Diana.Kalam-kalam yang keluar dari mulut Diana benar-benar membuatkan dia bisu seketika.Aini sedar,dia bukan orang yang hidupnya senang.Hidup Diana jauh lebih mewah dari Aini.Adakalanya Aini terpaksa pinjam dari Diana atau orang lain untuk tampung kos hidup dia di Universiti.Tapi Aini tidak pernah lupa akan hutang-hutangnya.Bagi dia,sesudah sahaja dapat duit dari ayahnya di kampung,dia akan terus bayar hutang-hutangnya.

“Kalau nak gurau pun agak-agaklah sikit Aini!” sambung Diana tanpa hiraukan perasaan Aini.Risau benar dia kalau-kalau ladtopnya rosak.

“Diana,saya minta maaf” tanpa menoleh muka Diana,Aini terus keluar dari bilik Diana.Perasaan hibanya tidak mampu tertahan.Amat pedih sekali kalam Diana kali ini.

Diana dapat rasa Aini tersentak dengan kata-katanya tadi.

“Aini,tunggu kejap!”

Tanpa mengendahkan panggilan Diana padanya,dia terus keluar rumah.Perasaan sedihnya tidak dapat di selindung.

Seharian Diana mencari Aini.Diana tahu,kata-katanya tadi amat memedihkan hati Aini.Menyesal sungguh Diana dengan tegurannya tadi.

“Ya ALLAH…kenapalah aku boleh cakap macamtu tadi!!” sambil mencungap-cungap mencari Aini,bisik dalam hati Diana penyesalannya mengeluarkan kata-kata tadi.

“Eh Izzati,assalamualaikum,awak ada nampak Aini” kebetulan kawan satu kelas Aini lalu di hadapan Diana.

“Erm…waalaikumsalam,maaf Diana,saya tak nampak,cuba Diana cari di taman mungkin dia di sana” jawap Izzati.

“Baiklah,syukran Izzati”

Bergegas Diana ke taman.Dari jauh kelihatan kelibat Aini yang sedang duduk di atas kerusi sambil membetulkan tudungnya yang labuh dari terkotor.Tasik besar dihadapannya seolah-olah menjadi peneman Aini.

Diana cuba mendekati Aini.Dia sudah pun menyusun ayat yang terbaik untuk meminta maaf pada Aini.

“Ye..aku tahu.Aku ni orang miskin.Ayah aku kerja sawah jer.Aku tak mampu ada ladtop macam dia.Dia kaya,aku miskin.Kalau kena ladtop dia air yang aku baling tadi,mesti aku tak mampu nak ganti balik” luahan Aini bersendirian.Sememangnya dari dulu lagi Aini tidak suka kongsikan perasaannya dengan sapa-sapa termasuk Diana.

Kehadiran Diana lansung tidak di sedari Aini.

“Assalamualaikum Aini”

Cepat-cepat Aini mengesatkan air matanya.Berubah air muka Aini bila lihat Diana.Kononya mahu di sorokkan perasaan sedihnya itu.Dibuatnya muka ceria.

“Waalaikumsalam.Eh..Diana,awak buat apa dekat sini” jawap Aini.

“Saya cari awaklah.Aini,saya minta maaf sangat-sangat sebab hal tadi.Saya tahu,awak terasa.Saya tak dapat nak control perasaan saya tadi.Saya betul-betul nak minta maaf,saya tak berniat pun nak kata awak macamtu”

“Erm…kata apa?Saya tak fahamlah Diana”

“Sudahlah Aini,saya kenal awak dari sekolah menengah lagi.Awak suka tutup perasaan awak.Awak nak orang sekeliling awak semua ceria.Walaupun hati awak sedih”

“Erm..” memang itulah selama ini yang di rasai Aini.

“Aini..awak ni memang seorang yang suka bergurau,seorang yang ceria dan saya tahu itu semua,cumanya ada ketikanya awak berlebihan dalam bergurau.Kadang-kadang,guraun awak tu buat orang marah pada awak.Saya tak pasti samada awak sedar atau tidak”

Aini tertunduk insaf dan sedar akan kesalahannya.Selama ini tidak ada lagi sahabat yang berani menegur caranya bergurau kecuali Diana.

“Diana maafkan saya..” Aini terus memeluk Diana sambil menangis.

“Terima kasih Diana kerana sudi menegur saya.InsyALLAH saya akan cuba ubah diri saya.Kadang-kadang saya ni terlebih bergurau,maafkan saya Diana” tambah Aini selepas puas memeluk Diana.

“InsyALLAH,saya doakan yang terbaik.Saya teringat wasiat Imam Hassan al-Banna.Jangan banyak ketawa atau bergurau sebab hati yang selalu berkomunikasi dengan ALLAH sangat tenang dan tenteram”

“InsyALLAH,terima kasih sekali lagi Diana” Aini tenang dengan teguran Diana kali ini.Hilang perasaan marahnya pada Diana.

“Sama-sama.Saya juga nak minta maaf pada awak.Tak sepatutnya saya cakap macamtu tadi.Saya betul-betul malu pada awak.” Sekali lagi Diana minta maaf pada Aini.

“Eh..tak per,saya tak de masalah pun.Masa mula-mula awak marah tadi saya tersentuh sikit.Tapi dah ok dah sekarang,hehe.Tapi awak jangan buat lagi tau!”  itu lah Aini,mudah memaafkan kesalahan orang lain dan mudah menerima nasihat.

“InsyALLAH saya cuba.Beruntungnya saya dapat kawan macam awak!” balas Diana

“Sebagai tanda minta maaf saya pada awak,jom saya belanja awak makan ice-cream dekat kedai Tok Husin sana,boleh?” pandai Diana mencuri hati Aini.

“Jom!! Saya pun haus ni,hehe” sempat lagi Aini berlawak.

Akhirnya kedua sahabat itu tanpa mereka sedari,mereka menyempurkan hadith Nabi Muhammad S.A.W yang membawa maksud hak antara umat islam itu adalah saling nasihat menasihati.

Dan Imam Ibnul Mubarak pernah ditanya: Apakah amal yang paling afdhal? Maka jawabnya: Saling menasihati karena ALLAH ta’ala.

p/s 1 : jom kita saling berpesan pesanan

p/s 2 : dah nak masuk ramadhan..kurang2 kanlah bergurau..hehe

2 Responses

  1. salam ‘alaik.

    subhanallah, mohon izin utk share ye.
    jzk

apa pendapat anda?

