Aidilfitri di rai,tanda Ramadhan di hati..

Menyambut aidilfitri di perantauan bukanlah seperti yang kita selalu bayangkan.Adanya kuih muih,rendang,ketupat,berpagian dengan sanak saudara yang ramai dan pelbagai lagi.Sebaliknya beraya di perantauan  menjadikan diri kita lebih berdikari dan lebih berpengalaman.Dan ada masanya juga,saya merasakan beraya di perantauan lebih meriah berbanding di Malaysia,sebabnya kerana nilai ukhwah yang di tanamkan pada semua pelajar Malaysia di Mesir ini.

Daripada Abu `Amru – atau digelar juga Abu `Amrah – Sufian ibn Abdullah r.a. beliau berkata:
Aku berkata: Wahai Rasulullah! Ajarkan untukku dalam lslam suatu ucapan yang aku tidak perlu lagi bertanya kepada orang lain selainmu. Baginda bersabda: Ucapkanlah: Aku beriman kepada Allah.Kemudian hendaklah engkau beristiqamah.
Hadis riwayat al-lmam Muslim.

Siapa yang di dalam hatinya tiada sedikit perasaan hiba meninggalkan Ramadhan,itu tanda hati kita lemah dan berpenyakit.

Sahabat-sahabat dan ulama’ zaman dahulu,mereka amat sedih dan hiba tatkala Ramadhan masuk di penghujung hari.Bagaimana dengan kita?

Syeikh Yusuf al-Qardawi berkata “Jadilah kamu seorang yang Rabbani,jangan jadi seorang yang hanya beramal di bulan ramadhan sahaja”

Dan hadith ke 21 dari hadith arba’in (hadith 40) turut menceritakan bagaiman seseorang itu perlu istiqomah dalam beramal.

Ya!! Ramadhan meninggalkan kita.Tapi adakah dengan perginya bulan Ramadhan kita meninggalkan amalan-amalan berzikir,bertahajjud,membaca al-quran,berpuasa??

Cuba kita azamkan satu amalan yang kita buat di bulan Ramadhan, dan kemudian kita teruskan lagi pada bulan selain bulan Ramadhan.

Contohnya

“Walaupun harini sudah masuk hari ke 5 kita berhari raya,tetapi saya tidak pernah tinggalkan solat tahajjud sebab saya sudah terbiasa di bulan Ramadhan yang lepas”

“Walaupun harini sudah masuk awal Muharam,tetapi saya tidak pernah meninggalkan bacaan al-quran sebab saya lakukannya di bulan Ramadhan yang lepas”

“Walaupun harini sudah masuk buan Rejab,tetapi saya tidak pernah solat di akhir waktu,sebab saya sudah terbiasa di bulan Ramadhan yang lepas”

Begitulah bagi mereka-mereka yang beriman pada bulan Ramadhan yang sudah pun meninggalkan kita.

Pendek kata,Ramadhan merupakan bulan Tarbiyah yang mendidik kita untuk sama-sama menjadi seorang yang mendekatkan kita pada ALLAH pada bulan-bulan yang seterusnya.

Jadilah kita dalam kalangan orang-orang yang beruntung.

Carilah satu amalan,tak kisah lah amalan apa sekalipun,walaupun besar ataupun kecil,yang boleh kita istiqomah dengan amalan tersebut,supaya kita sama-sama menjadi penghuni syurga.

Sejujurnya,bagi orang -orang yang beriman,mereka akan merindui dengan Ramadhan yang lepas.

Walaupun Ramadhan meninggalkan kita tak sampai seminggu lagi,tetapi kerinduan itu cukup menebal di rasai bagi orang-orang yang beramal soleh.

Semoga kita semua di masukkan dalam kalangan orang-orang yang beriman dan bertaqwa pada ALLAH dan di pertemukan Ramadhan yang seterunya..ameen..

Akhir Kalam..

“Taqabballahu minna waminkum”

Dan semoga amalan kita di bulan Ramadhan yang lepas di terima ALLAH hendaknya.

 
“Kullu ‘am, wa antum bi khoir”

Selamat menyambut Hari Raya eid Mubarak,maaf sekiranya ada penulisan saya dan kata-kata saya yang menyinggung perasaan anda semua.

Bergambar bersama pelajar-pelajar Mesir yang tidak pulang berhari raya di Malaysia.

Bergambar bersama pelajar-pelajar Mesir yang tidak pulang berhari raya di Malaysia.

apa pendapat anda?

