Ye ker kita ahli Syurga??

Hidup dalam keadaan di kelilingi dengan orang yang baik-baik dan cerdik pandai membuatkan kita tak pernah rasa bersalah dengan apa yang kita lakukan.Kadang kala kita rasa kita adalah yang terbaik dari orang lain.Sebabnya dosa kita seolah-olah di hapuskan akibat merasakan kita berada dalam keadaan orang yang soleh dan tidak mungkin akan masuk Neraka!

Sesudah buat dosa,saya selalu fikir.

“erm..x per,dosa kecil jer,bukan termasuk dosa besar pun”

atau

“Ya ALLAH..berdosa lagi aku harini,tak perlah,nanti aku minta ampun pada ALLAH dan solat taubat,ALLAH kan Maha Pengampun dan Maha Penyayang”

Saya juga tak pernah terfikir dan terlintas bahawa saya akan masuk Neraka,tetapi sebaliknya apa yang saya fikirkan adalah saya bakal penghuni Syurga ALLAH.

Sebab apa?

Sebab saya rasakan semua yang saya lakukan bukan satu kesilapan,ianya akan segera di basuh dengan Doa,Taubat,dan Solat.

Tapi masih layakkah sedangkan hari-hari saya lakukan dosa yang sama,kemudian basuh dengan Solat,Doa dan Taubat??

Dan tak pernah rasa nak berubah dan insaf dengan perbuatan sendiri dan mengulangi perbuatan yang sama,dan masih keluar dialog-dialog tadi.

“x per..malam ni bangun lah tahajud,minta ampun kat ALLAH”

sedang dalam masa yang sama,saya tak berubah pun..

Tiada siapa yang dapat menidakkan bahawa ALLAH itu Maha Pengampun,dan tiada siapa juga yang mampu menidakkan bahawa ALLAH itu akan menghukum hambaNya yang lalai dan leka dengan dosa!

Adakah kita sudah berpuas hati dengan amalan kita??

Sehinggakan amalan kita ini menjadi hujah depan ALLAH untuk tiada sebab di masukkan ke Neraka?

Segeralah menangis dan ubahlah minda kita!! Fikirkan yang kita akan terus menjadi penghuni Neraka jika kita berterusan dengan dosa kita.

Jika kita merasakan kita ahli Syurga,kita tiada dosa,maka kita akan terus di buai dengan keselesaan dan terus di buai dengan dosa,dan syaitan bertepuk gembira kerana kita selesa dengan dosa kita.

Kesimpulannya,merasakan kita adalah ahli Neraka perlu bagi kita sama-sama meningkatkan diri menjadi ahli Syurga.Dan merasakan kita adalah ahli Syurga juga perlu,tetapi jangan terbabas sehinggakan kita selesa tanpa menyedari bahawa di ‘mata’ ALLAH kita adalah ahli Neraka.

apa pendapat anda?

