Apa Rahsia kau dengan Allah?!

Aku masih teringat erti sebuah persahabatan yang cukup indah semasa di bangku sekolah.Gila! Macam-macam kerja gila aku pernah buat.Kadang-kadang kalau ingat balik,senyum sorang-sorang.

Uhh,kadang-kadang rasa rindu pula dengan sahabat karib dekat sekolah dulu,dialah pemegang amanah segala rahsia aku kat sekolah dulu.Kelakar.Rahsia dia dekat aku,rahsia aku ada pada dia.

“Ingat tau!! Ini rahsia kita,kalau ustaz tahu,nahas kau!”

Cukup kelakar.Nak buat baik,tapi senyap-senyap.

Sekarang ni aku Mahasiswa tahun pertama di Universiti al-Azhar.Dia pula dengar khabarnya sudah bekerja.Selalu saja aku titipkan doa untuk dia,moga ALLAH mudahkan urusan dia.

Rahsia.Ya!! Masih tinggal Rahsia!!

————-

you got a new message

“Salam wbt,akhi,petang ni mesyuarat majlis berbuka puasa di rumah ana,syukran dan harap maklum”

Biasa sangat dah dapat message saat-saat akhir.Petang mesyuarat,pagi baru dapat maklumat.Mudah kata,diri aku semacam dah terbiasa dengan situasi macam ni.Tak perlu marah.

Sahabat zaman Nabi dulu pun dapat seruan jihad perang bukannya dua tiga hari sebelum nak pergi Rasulullah maklumkan.Sebaliknya sentiasa bersedia berjihad jalan Allah.Inikan aku.Uhh..

“Terus pergilah rumah Nawfal,nanti lambat pulak”

————

Mesyuarat pada dasarnya cukup membosankan aku.Penat dengar orang bercakap.Tapi sedikit beza kalau pengerusi mesyuarat Nawfal.Cukup terkenal dengan ketegasannya.Tak main-main.Dan yang paling penting,sebelum datang mesyuarat dia akan lontarkan sahaja idea-ideanya dan ahli mesyuarat yang hadir hanya perlu setuju atau bantah dan cadangan.Bukannya dalam mesyuarat baru nak keluarkan idea.Sikap proaktif begini akan buatkan mesyuarat lebih mudah dan lancar.

“InsyAllah kita target dalam 40 orang untuk majlis ni dan ana dah letak tugas masing-masing dalam kertas ni,ikhwah boleh cuba tengok” Tegas akhi Nawfal.

Amiruddin – Bendahari dan Setiausaha

Amir – Unit Makanan dan Hidangan

Naim Saiden – Unit Protokol dan Program

Zulfariq – Unit Promosi,Teknikal dan Media.

Alhamdulillah,dapat tugasan Unit Makanan dan Hidangan.Pengalaman duduk dengan abang-abang senior di sini sedikit sebanyak membantu aku mengendalikan unit tersebut.

Senyum lebar aku bila Nawfal cepat menutup mesyuarat dan semua ahli jawatan kuasa faham dengan jelas tugas masing-masing.

—————

“Lau samah,ya basyr,’aiz itnin kilo daiq”

“saya nak dua kilo tepung gandum”

“Aiwah,hagah thani?”

“Baiklah,ada apa-apa lagi?”

“ ‘indak simnah sagoyar?”

“Kamu ada minyak sapi yang kecik?

“ La’ , mafish ya akhi,wAllahi!”

“ Demi Allah! Takda”

“Aiwah,kholas,syukran ya basyr”

“Baiklah,itu sahaja,terima kasih”

“Erm..mana lah nak cari minyak sapi ni,tak der pulak”

Hampir dua jam mengelilingi cairo mencari minyak sapi,akhirnya jumpa juga kedainya.Betul-betul di belakang rumah Anak Negeri Kelantan.Alhamdulillah.

Baru lengkap setengah dari barang masakan,masih ada lagi yang perlu aku cari.Tiba-tiba teringat kata-kata Nawfal.

“Amir,enta kena betul-betul buat belanjawan sebab kita punya kewangan tak berapa banyak”

Memang betul pun.Duit tak banyak,barang masakan masih lagi belum cukup.

Tiba-tiba aku senyum.

“Takper,beli dulu,cukup tak cukup belakang cerita lagipun aku ada bawa duit lebih,kalau apa-apa jadi boleh dahulukan duit aku”

Dalam keadaan bulan puasa,panas di Kaherah harini mencecah 40 darjah kepanasan.Cukup-cukup menguji kesabaran dan keimanan kita,tambahan kawan-kawan dan ahli yang lain tak dapat bantu beli barang atas urusan masing-masing.

Aku teringat hadith Nabi Muhammad S.A.W “Untuk orang yang berpuasa itu dua kegembiraan,ketika dia berbuka puasa,dan tatkala dia bertemu dengan tuhannya “ (Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim)

“InsyAllah kejap lagi buka puasa dah” bisik dalam hati walaupun jam baru menunjukkan pukul 11pagi.

~~ ALLAH ya ALLAH…ALLAHu ya RAHMAN..

“Assalamualaikum,akhi Nawfal”

“waalaikumsalam..Amir,enta dah beli semua barang masakan?Pukul berapa enta nak mula masak?”

“Alhamdulillah,selesai beli barang,insyAllah lepas solat zohor ana mula masak dengan team masak ana”

“Ok,ok,syukran Amir,ana minta maaf,ana tak dapat bantu untuk masak sebab ana sekarang di Mansourah,insyAllah petang ni ana balik”

“Eh,ok jer,tak da pape,lagipun ana dah ada team masak,enta selesaikan urusan enta dulu”

“Syukran akhi”

“Afwan”

——————-

Alhamdulillah,selesai majlis buka puasa,hampir 40 orang juga yang hadir.Letih.

Tapi sebelum tidur,kena selesaikan belanjawan untuk unit makanan.Lepas subuh esok Nawfal mahu adakan sesi postmortem.

“Belanjawan semua sekali LE550,duit yang Amiruddin beri LE350”

Sekali lagi aku senyum.Teringat kisah aku dengan Akhmal waktu di tingkatan lima di Sekolah Menengah dulu.

“Ingat tau!! Ini rahsia kita,kalau ustaz tahu,nahas kau!” Ugut Akhmal pada aku.

“Kau ni! Nak buat benda baik pun nak rahsia ker?Bagi tahu jer lah,nanti kita juga yang dapat nama”

“Taknak,aku nak semua orang tak tahu,kecuali aku,kau dan Allah” sambil tunjukkan jari telunjuk nya di atas.

Akhmal,aku panggil Amai.Seorang insan yang cukup tawadu’. Walaupun ayah dan ibunya seorang peniaga yang berjaya,tapi penampilannya tak jauh beza dengan anak seorang petani.Bagi Amai,cukuplah dia dan Allah sahaja yang tahu amalan yang dia lakukan.

Semenjak peristiwa itu,sehinggalah ke hari ini,tiada siapa pun yang tahu bahawa dia lah penyumbang yang membolehkan ustaz Luqman melihat hingga sekarang. Dia yang memasukkan duit ke dalam akaun isteri Ustaz dan dengan bantuannya,Doktor selamat menjalani pembedahan mata ke atas ustaz Luqman.

Aku yang menemani Amai masukkan duit di Bandar petang itu.Aku cukup hormat pada dia.Itu rahsia terbesar yang aku pegang sampai sekarang.

Itu rahsia aku,dia dan Allah.

Sekali lagi aku tersenyum.Huhh..

———————-

Sekarang tiba masa untuk aku bina RAHSIA aku dengan Allah.Semua orang tak perlu tahu.

“Amir,ada apa-apa claim tak?Macamana dengan belanjawan aritu?Cukup ker?” Tanya Amiruddin dalam mesyuarat.

“Alhamdulillah,duit cukup semuanya”

“Biar betul cukup,ana tengok dalam belanjawan enta tak letak duit sewa teksi,duit beli buah,dan macam-macam lagi,betul ker cukup Amir?” Celah Nawfal.

“Alhamdulillah,semua cukup,kalau ada apa-apa tambahan pun sikit sahaja”

“Betul cukup?Kalau cukup Alhamdulillah” sambung Amirruddin

Sekali lagi aku tersenyum.

——————

Kadaang-kadang seorang hamba Allah itu perlu ada satu rahsia antara Allah dan dia.

Tak perlu nak hebahkan pada orang ramai.Cukuplah sekadar dia dan ALLAH sahaja yang tahu.

Tidak mustahil,dengan amalan yang tersembunyi dan rahsia ini menjadikan ianya satu alasan untuk Allah masukkan kita ke dalam syurgaNya yang hakiki.

Teringat kata-kata Imam Syafie  “Sudah sepatutnya seorang alim itu memiliki amalan yang tersembunyi,hanya Allah dan dirinya sahaja yang mengetahuinya.Amalan yang di nampakkan pada manusia akan sedikit sekali manfaatnya di akhirat”

Rasulullah S.A.W juga pernah besabda “Sesunggunya Allah mengasihi orang yang bertaqwa,hamba yang hatinya selalu merasa cukup dan yang suka mengasingkan diri” HR Muslim dari Sa’ad bin abi Waqas.

Ada juga satu kisah sahabat bernama ‘Ali bin Al Husain yang sentiasa megangihkan roti tiap-tiap malam ke rumah-rumah secara tersembunyi.

Beliau berkata “ Sesungguhnya sedekah secara sembunyi-sembunyi akan meredam kemarahan tuhanku”

Penduduk Madinah tidak mengetahui akan hal ini sehinggalah beliau meninggal dunia kerana kiriman roti sudah tiada seperti kebiasaanya.Di khabarkan di punggung beliau terlihat bekas hitam kerana seing memikul karung roti.

(Boleh rujuk buku Hilyatul auliya’ jilid 3 Muka Surat 135 – 136)

Jadi…Marilah kita bina amalan rahsia bersama Allah,binalah walaupun kecil dan sedikit.

Wallau’alam