Ubah Dunia !

1562-cute-little-cat

“Eh..Nak pergi mana,rumah enta bukan simpang sana ke?”

“Nak pergi rumah Ustaz Hassan,bawah tingkat rumah enta”

“Oh..Enta selalu pergi situ ke?”

“Selalu juga,sebab kat situ ada kucing comel yang takda orang nak jaga”

“Erk..”

 

Semata kucing Amir nak pergi ke rumah Ustaz Hassan?

Apa istimewa kucing tu?

Oh..mungkin sebab dia seorang yang terlalu cintakan binatang terutama Kucing.

———————————-

“Enta tahu Izzat,semalam ana jumpa Amir.Dia sanggup datang lepas kami habis solat Asar di Masjid Sahabat dekat depan rumah enta ni semata-mata untuk jumpa kucing comel ni” , aku katakan pada Izzat yang serumah dengan Ustaz Hassan.Masjid yang jauh dari simpang rumah Amir untuk menuju ke rumah Ustaz Hassan itu lagi membuatkan aku terkejut dengan sikapnya yang begitu bersungguh semalam.

Sambil kucing comel itu aku usap kepalanya.Memang kucing itu tiada penjaganya,tapi comel.

“Heh ! Bukan setakat tu je,dia dah belikan kucing tu makanan untuk sebulan,enta tengok bawah meja tu,makanan kucing pack besar”, sambil tunjukkan makanan kucing jenama Friskies.

“MasyAllah..bersungguh betul Amir ni”.

“Amir kata,kalau nak dapatkan bulu yang tebal,kucing ni kena bagi makan berkhasiat”, tambah Izzat.

————————————————-

Sambil aku jalan pulang ke rumah,terdetik dalam hati.

Allah ciptakan manusia penuh dengan sifat-sifat yang menarik.Allah juga ciptakan manusia itu dengan penuh kelebihan dan kekurangan.

Kesungguhan Amir untuk menjaga kucing itu memberi kefahaman pada aku bahawa menjadi tobie(semula jadi) sifat seseorang itu jika berkehendakkan sesuatu,segala perkara yang menghalang untuk menidakkannya akan di tepikan.

Begitulah sifatnya bagi seorang yang sangat berkehendak untuk ubah kepincangan umat islam di Malaysia,mestilah juga dia mengenepikan segala halangan yang menghalangnya untuk mencapai kehendaknya.

Baca buku,faham kaedah untuk berdakwah,banyakkan kajian dan bacaan,dekat diri dengan Allah,dekat diri dengan ‘alim ulama’ dan segala yang membolehkan dia mencapai cita-cita untuk mengubah kepincangan umat islam di Malaysia.

Kalaulah si Amir memikirkan kesusahan yang berlaku untuk dia bertemu kucing itu,pasti Amir tidak akan bertemu dengan kucing comel itu.

“Dah lah jauh nak ke rumah Ustaz Hassan tu,makanan tu pula mahal,lepas tu pula,ada masa dia nak jumpa kucing tu”

Begitulah jika berkehendaknya seseorang untuk mencapai cita-citanya.Tidak kisah samada masa,duit,tenaga dan segalanya akan di keluarkan,asalkan kehendaknya tercapai.

“Aku boleh jadi macam Amir! Tapi aku tak suka kucing…”

Sambil berbisik dalam hati ketika berjalan pulang ke rumah,ketemu Amir yang kebetulan membawa tuala mandi baru.

“Eh..Amir! Bawa tuala mandi,mesti enta nak beri pada kucing tu kan?Nak buat tempat tidur ya?”

“Eh,tak lah,ana nak beri pada Soleh,dia kata semalam tuala dia koyak,tak sesuai nak buat mandi,saja nak hadiahkan pada dia”

“Erk..Ok”

Terkedu.Terdiam.Terfikir.

Rumah Soleh,lagi jauh dari rumah Ustaz Hassan.Pelajar tahun satu perubatan yang baru sampai bulan lepas.

“Kuat betul Amir berdakwah”

Terkedu.Terdiam.Terfikir sekali lagi.

“Aku tak suka kucing,tapi aku boleh ubah kepincangan umat islam di Malaysia”

Apa lagi tunggu!! Jom baca buku banyak-banyak,buat dakwah,kejar segala ilmu yang ada,manfaatkan masa,ubah persepsi pemikiran taasub dan kolot,terbuka.

Ketepikan semua halangan-halangan yang ada,asalkan kehendak aku mengubah dunia tercapai!!!

Salam Imtihan buat semua Mahasiswa Mesir

Moga Mumtaz Untuk Ummah!!!

apa pendapat anda?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: