Bagaimana menjadi Kader Dakwah (Daie) ?

kader-dakwah

 

Beberapa petikan penting yang sering di tonjolkan oleh pemikir-pemikir harakah seperti Syed Qutb,Muhammad Qutb dan ramai lagi yang sering kali menitikberatkan mengenai aset dan nilai seseorang yang memeluk islam dan bergelar manusia.

Umat islam mempunyai aset tersendiri sehinggakan mereka merasakan bahawa agen perubahan itu hanya ada pada mereka.Bukan itu sahaja,malah terdapat satu nilai terbesar dalam diri mereka iaitulah dengan menggunakan manhaj(jalan) “memimpin” dan “akidah”

*****

Kita semua di kelilingi oleh faktor jahiliyah,dari Timur hinggalah ke Barat.Terdapat beberapa perkara jahiliyah yang masih di kekalkan sehingga sekarang,malahan umat islam sendiri terlupa dan tidak merasakan mereka di kelilingi jahiliyah.

Jahiliyah zaman sekarang lebih buruk dan dasyat berbanding dengan zaman jahiliyah dahulu kala.Jahiliyah dahulu kala masih dapat di kesan dan di pamerkan pada masyarakat.Dengan membunuh anak perempuan hidup-hidup,berzina dan bermacam-macam lagi.Beza dengan jahiliyah zaman sekarang yang seolah menutup semua sistem islam yang ada.Seperti contoh sistem Demokrasi yang di bawa oleh Karl Marx yang mengasaskan pelbagai jenis pemikiran yang menutup sistem islam dan melawan sistem keagamaan.

*****

Akhirnya sistem-sistem yang di buat oleh tangan-tangan barat ini gagal dan tidak berkembang, sebaliknya mereka jauh sekali mengejar sistem yang terbaik kerana terdapat juga sistem kasta yang berlaku dan akhirnya sistem yang mempunyai aset juga yang dapat menyelesaikan semua ini iaitulah sistem islam.

Islam datang dengan penuh aset dalam diri umat islam.Datang sebagai agen perubahan dan pemimpin dan akhirnya memimpin umat ini menuju sistem islam yang datang dari Allah swt.

Tidak di sangkal lagi,umat islam yang mempunyai akidah dan manhaj Islam itu bertanggungjawab mencabut segala agenda-agenda jahiliyah yang ada pada umat islam ketika ini.

Adapun islam tidak boleh berkembang dari dalam masyarakat yang tidak faham islam.Oleh itu,perkara pertama yang perlu di lakukan oleh seorang daie adalah pulihkan masyarakat dengan kesedaran islam dan akhirnya membentuk masyarkat islamiah (Musjtamak muslimah) yang mana akan menjadi agen perubahan pada masyarakat yang lain.

*****

Masdar(sumber) utama kita adalah alQuran dan asSunnah.Selain daripada cedokan alQuran dan asSunnah adalah keluar dari islam dan boleh jadi sumber mereka bercampur-campur,tidak seperti sahabat yang direct menerima tarbiyah dari Allah yang menurunkan alQuran secara berperingkat-peringkat supaya umat ketika itu melaksanakan suruhan secara segera seolah seperti satu arahan dari seorang majikan.Umat sahabat ketika itu ibarat menunggu arahan semua perkara dari Allah swt dan merasakan Allah sentiasa memerhati tingkah laku mereka (Ein Allah).

*****

Langkah pertama yang perlu di lakukan oleh seorang kader dakwah(Daie) adalah sentiasa menegakkan islam ketempat yang tinggi dalam masyarakat ketika dalam proses memulih.Menegakkan islam secara tinggi itu bermaksud bahawa tiada yang tinggi selain islam dan islam adalam cara jalan hidup.

Menolak semua yang bukan islam seperti Liberalisme,Pluralisme, dan bermacam lagi adalah salah satu contoh perkara yang di lakukan daie untuk tegakkan islam.

———————————–

sumber rujukan: Maalim fi Toriq (Petunjuk sepanjang jalan)

Kaherah: 2hb 12/2014 (Selasa) 08:02pm

apa pendapat anda?