Apa tanda dia jodoh kita ?

  


Formula mudah menilai pasangan.
Kadang kala ada sebahagian dari kita tertanya-tanya apakah tanda bahawa seseorang perempuan itu adalah jodohnya.Nampak macam kelakar,tapi suaru hari nanti kita akan tertanya-tanya juga.
Al-Quran memudahkan untuk semua orang tahu ciri-ciri bakal isteri/suami sebelum kita melangkah masuk merisik dan berkenalan dengan seseorang.Allah berfirman dalam alQuran:

الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ ۖ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ ۚ أُولَٰئِكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَ ۖ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ 

Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik,Mereka itu bersih dari tuduhan orang,Mereka akan memperolehi keampunan dan rezeki yang Mulia(Syurga).” (an-Nur’:26)

Itulah formula mudah Allah berikan pada hambaNya untuk mengenal pasti kedudukan kita bersama bakal pasangan kita.Mengharapkan pasangan seperti bidadari/bidadara perlulah menjadi seperti bidadari/bidadara terlebih dahulu.Melanggar fitrah seseorang manusia yang buruk akhlaknya akhirnya mendapat jodoh dengan wanita atau lelaki yang soleh dan solehah.


Mungkin ada segelintir yang di aturkan Allah dari kalangan mereka yang buruk akhlaknya di jodohkan bersama seorang yang soleh/solehah.Jangan berasa pelik kerana hikmah Allah itu sentiasa ada,mungkin Allah aturkan selepas perkahwinan,mereka menjadi pasangan yang bahagia dan berubah ke arah yang lebih baik.


Jadi bermulalah titik tolak dari awal untuk berubah menjadi taqwa kepada Allah swt dan ikhlas beribada kepadaNya dan akhirnya Allah akan meletakkan kita bersama pasangan yang sama baik dengan kita.



Adakah dia jodohku?


Tiada tanda-tanda bahawa dia adalah jodoh kita,carilah sampai umur ke tua sekalipun,kita tidak akan jumpa ciri-ciri pasangan itu adalah jodoh kita.


Perkara paling penting sekali dalam pemilihan adalah mencari soleh dan solehah dan berusaha sehabis daya untuk mencari yang terbaik.


Dan sebelum melakukan beberapa keputusan,iringi keputusan kita dengan istikharah pada Allah agar pemilihan kita seiring dengan apa yang di tetapkan Allah.Usaha ke arah perkahwinan yang baik dan elakkan dari maksiat.Akhir sekali tawakkal pada Allah swt selepas kita membuat keputusan.


Usaha + Doa + Tawakkal = Tenang.


Cuma saya selitkan satu formula tanda-tanda bahawa dia adalah jodoh kita selepas semua perkara yang saya tulis di atas selesai iaitu ‘Tenang’.


Sepanjang urusan berusaha dan tawakkal itu adakah kita tenang dalam setiap urusan termasuklah tenang menguruskan situasi dan sebagainya.


Jika anda tenang melakukan semua urusan,itu adalah tanda besar bahawa dia adalah jodoh kita.


Bagaimana untuk mendapatkan ketenangan?


Berusahalah untuk dekat pada Allah dan setiap inci keputusan yang kita buat dalam Beit Muslim ini supaya Allah hadirkan ketenangan dalam diri kita dan pasangan.


Beit Rahmah – 11:28am – Kaherah

apa pendapat anda?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: