Mengurus Karakter bersamaTarbiyah.

3832-0_663_382

 

Karakter merupakan fitrah yang perlu ada pada setiap yang bergelar manusia.Allah menciptakan manusia dengan pelbagai keadaan dan pelbagai bentuk.

Kadang kala karakter dapat menjadikan kita keaarah kebaikan,dan kadang kala mengundang kearah keburukan.

*****

Seperti contoh SA Umar ra yang melayan karakternya dengan baik.Dengan di sebabkan ketegasannya Islam terbela selepas beliau memeluk agama islam,dan juga dengan sebab ketegasannya juga,dia menemui islam selepas hampir ingin membunuh adiknya dan ketika itu cahaya hidayah Allah tiba.

Begitulah contoh seorang sahabat Nabi yang menyeimbangkan karakternya bersama islam.

*****

Lihat pula bagaimana seseorang manusia itu perlu menyeimbangkan nilai tarbiyah dalam diri dengan karakter yang ada padanya.Seperti contoh karakter seorang yang pendiam.Adakah selamanya dia akan berdiam,sehinggakan dia tidak mampu menjadikan dirinya sebagai agen perubahan di tengah masyarakat yang hampir musnah?

Adakah dia lupa bahawa Rasulullah pernah bersada:

“Barang siapa yang melihat kemungkaran,hendaklah dia menegeur dengan tangan,jika tidak mampu dengan lidah,jika tidak mampu dengan hati dan itu adalah selemah-lemah iman”

Jika dia tidak memandukan karakter dirinya dengan penyeimbangan tarbiyah,dia tidak mampu untuk sentiasa melakukan kebaikan akhirnya dia akan terus tenggelam hanyut bersama masyarakat yang hampir musnah itu.

Begitu juga seperti contoh karakter mereka yang sentiasa berjenaka,akhirnya karakter ini memusnahkan dirinya dengan keadaan sekelilingnya yang kurang hormat padanya akibat karakter yang sentiasa penuh dengan cerita-cerita jenaka lawak yang mungkin sahaja boleh memalukan seseorang atau mungkin sahaja menjadi penipuan.

Jikalah karakternya di pandukan dengan penyeimbangan tarbiyah dalam diri,pasti karakter jenaka itu mudah untuk melakukan dakwah pada masyarakat akibat dari karakternya sebagai seorang penghibur dan mudah untuk berkenalan dengan semua lapisan masyarakat.

*****
Kesimpulannya,Karakter tidak dapat di ubah.Jika di ubah sekalipun,pasti akan ada wujud karakter dalam dirinya.Dan karakter perlu di seimbangkan dengan tarbiyah dzatiyah dalam diri iaitu perubahan kearah kebaikan dalam diri supaya karakter yang ada padanya akan berpandukan alQuran  dan asSunnah.

Karakter yang membawa ke arah kebaikan adalah karakter mereka yang menyeimbangkan dirinya dengan tarbiyah.

 

Kaherah. 3hb 12/2015 (Rabu) 06:25 *Teratak kami

Advertisements

Dr.Morsi Presiden Mesir Baru!!!

Selepas kejatuhan Presiden Mesir – Mubarak – yang memerintah Mesir hampir 30Tahun dan memerintah secara kuku besi,rakyat Mesir memerlukan perubahan dalam negara mereka sendiri.Perubahan yang mencakupi segala aspek,dan meletakkan Islam sebagai lambang perubahan mereka.

Alhamdulillah,bulan lepas menyaksikan pertembungan yang agak sengit antara calon-calon yang bertanding.Terdapat dua kumpulan yang berbeza dalam pencalonan,iaitu satu dari kumpulan Islamis,satu lagi cenderung kepada Mubarak(kuku besi).

Alhamdulillah,24 June 2012 yang lepas Dr.Morsi dari calon FJP(Fredom Justice Party) atau IM(Ikhwan Muslimin) telah berjaya mengatasi pesaing terdekat beliau iaitu Ahmad Syafiq dari calon Fulul(saki baki Mubarak).

Hampir 83 tahun perjuangan Imam Syahid Hassan al-Banna dalam menegakkan islam di bumi Mesir dan akhirnya sekarang membuahkan hasil selepas kemenangan Dr.Morsi dalam tampok pemerintahan di Mesir.

Sekaligus membuatkan ramai pihak terutama negara-negara Islam memberi ucap tahniah atas kejayaan pemerintahan islam di Mesir dan membuatkan musuh-musuh Islam,Israel dan Amerika merasa bahang kebangkitan Islam di Mesir.

Kemenangan Dr.Morsi merupakan salah satu dari tangga-tangga kejayaan Islam di Dunia yang mana kita sedia maklum Dunia sekarang di perintah kuat oleh Amerika.Sehinggalah kejayaan Islam ini datang bertitik tolakkan dari kejayaan ustazi’atul a’lam itu sendiri.

Dr.Morsi merupakan Presiden ke 2 di Dunia yang menghafal al-Quran sepenuhnya selepas Presiden Palestin iaitu Ismail Haneya.

Bukan beliau sahaja yang menghafal al-Quran malah semua anak-anak dan isterinya turut menghafal al-Quran.

Begitulah kehebatan dan ketokohan Presiden Mesir  yang baru Dr.Morsi yang sepatutnya pimpinan di Malaysia wajib contohi agar negara-negara islam mula bangkit bagi mengembalikan Dunia islam.

Tahniah buat warga Mesir

Tahniah buat Dr.Morsi

Tahniah buat warga Malaysia yang sentiasa ‘update’ pilihanraya mesir.

sumber rujukan : Pilihanraya Mesir

FIKIRKAN MATI!!!

Salam w.b.t,apa khabar semua yang melawat blog ana,alhamdullilah,sejak akhir0akhir ni banyak sangat perkara yang perlu di utamakan untuk ana menulis blog terbaru,dalam tahun ni,insyALLAH ana akan bertambah sibuk lagi setelah masuk bulan-bulan pertengahan ni,dan bukan biat untuk memberhenti menulis,tapi masa menjadi kekangan untuk ana menulis dengan lebih lagi,agak kesedihan bunyinya.

Dalam menempuh cabaran hari-hari mendatang banyak dugaan yang perlu kita tempuh,hari-hari kita pasti ada sahaja yang menjadikan kita lebih berfikiran matang,keluar sahaja dari rumah,pastikan sinar metahari meneman kita,dan kalau lah matahari boleh berkata,pasti dia akan berkata:”wahai manusia,harap-harap kau dapat menempuh hari ni dengan penuh ketenangan”.maksudnya kat sini,pastinya matahari pun merasakan kita perlu menempuh hari-hari yang penuh dugaan dengan penuh ketenangan dan kesabaran,pastinya.

Pernah tak kamu semua berfikir dengan KEMATIAN???apa yang akan kita lakukan ketika saat kita MATI???masa kita MATI tu kita buat apa???Kemana kita akan pergi setelah kita semua di kebumikan???pernah x kamu semua terfikir???Nabi Muhammad S.A.W pernah bersabda mengatakan bahawa “orang yang bijak adalah orang yang mengingati mati”,Tiap hari,saat detik yang berlalu belum pasti menjadi kita punya hari,mungkin kita ni esok je lagi tinggal,mungkin kita ni minggu depan,mungkin bulan depan atau mungkin kejap lagi,saat kematian pasti kita semua akan tempuh,soalannya,PERNAH TAK ANDA SEMUA BERFIKIR TENTANG KEMATIAN???

Kematian adalah suatu yang saat pasti yang akan kita semua akan tempuh,setiap MANUSIA,ALLAH berfirman dalam al-Quran “setiap manusia pasti akan menempuh kematian”

Hari jumaat aritu,ana berbincang dengan kawan ana tentang kematian,banyak yang kami depat dengan perbincangan tu,adakala kita kene fikir kematian,kawan ana cakap kita selalu kata takut MATI tapi sepatutnya kalau takut akan KEMATIAN,kenapa tiada PERUBAHAN???asyik-asyik ada di takut lama,tak solat,tak puasa,hairan,takut mati,tapi tak nak buat AMAL….sifat WAHAN,atau CINTAKAN DUNIA TAKUTKAN MATI memang sentiasa ada dalam hidup seorang muslim,kawan ana cerita lagi,dia sangat marah sangat dengan kawan-kawannya yang mana ketika orang sibuk solat berjemaah ASAR,mereka tidur,bila di kejutkan MARAH!!!tapi lepas waktu riadah dalam pukul 5.30ptg mereka yang tidur tadi terus bangun dan ambil “boot” kasut sukan untuk main bola,dan terus main bola,lepas tu ada yang kata pada kawan ana tu,”KO TAK NAK RIADAH KE???CUBA-CUBALAH RIADAH,RIADAH TU PENTING UNTUK BADAN,APA LAH NAK JADI KO NI!!”…bayangkan kawan-kawan,mereka lebih mementingkan RIADAH dari solat,siap cakap APA NAK JADI,yang mereka tak solat tiada masalah pula,ya ALLAH….

Ana baru sahaja habis belajar Fiqh Man Hajj karangan Imam as-Syafie,orang yang tak solat ni,selepas di beri masa untuk bertaubat dan di beri masa untuk kembali pada jalan ALLAH dan mereka masih lagi tidak solat WAJIB keatasnya DIBUNUH dengan PANCUNG KEPALA,itulah hukum ALLAH…hukum hudud,yang mana ana rasa jika dilakukan di MALAYSIA ni mesti ramai yang dah mati rasanya..

Fikir-fikirkanlah..bumi ni dah ibarat seperti yang dah berumur 100tahun dah,ibaratnya dah banyak penyakit yang di hidapi,so,tunggu masa sahaja untuk lenyap…sama-samalah kita fikirkan atas AMAL kita,fikirkan seberapa banyak AMALAN yang telah kita lakukan,adakah cukup untuk kita jadikan “hujah” dihadapan ALLAH S.A.W “nanti”????

Sahabat??????……Ya ALLAH…………..

Salam w.b.t ukhwah…

Agak kesibukan sedikit akhir-akhir ni,pelbagai masalah yang perlu untuk di rempuh,teringat ana pada satu surah dalam Firman ALLAH S.W.T :

Mafhumya:”Allah S.W.T menjadikan hidup dan mati untuk menguji setiap di antara kamu yang mana baik amalannya” surah al-Mulk:2

Jadi,dengan ter’taddaburnya ayat tu sedikit ana merasakan semangat ataupun spiritual antara makhluk dan penciptanya yang mana setiap dugaan yang diberikan semestinya ALLAH S.W.T ingin memberi ujian yang mana ujian itu adalah untuk menambahkan iman di dada.

Untuk entri kali ni,ana nak kongsi pada antum semua sebuah kisah di antara dua sahabat karib yang penuh dengan keikhlasan dalam bersahabat…cerita nya lebih kurang begini:

___________________________________________________________________________________________

Azam dan Amir merupakan salah seorang pesakit di Hospital Pantai Melaka.Azam meghidap penyakit yang mana penyakitnya tidak boleh di sembuh melainkan memerlukan semangat yang tinggi dan memerlukan ketahanan yang tinggi,beritu juga dengan Amir,Amir juga menhidap penyakit yang sama,akan tetapi Amir 5 tahun lebih muda berbanding umur Azam,akan tetapi mereka tetap berkawan baik walaupun masing2 mempunyai penyakit yang tiada hujungnya,dan mereka berkenalan ketika berada di hospital.

Cuma satu sahaja kelebihan yang diberikan ALLAH S.W.T kepada Azam,walaupun dia mempunyai penyakit yang teramat sangat kuatnya akan tetapi dia dapat membangunkan sedikit badannya dan melihat pandangan di hadapan,akan tetapi Amir tidak dapat membengkokkan badannya atas nasihat doktor dan kedudukan katil Azam dan Amir adalah bersebelahan.

Hampir setiap hari Azam menceritakan kepada Amir apa yang di lihatnya di banggunan keluar tingkap untuk menghiburkan hati sahabatnya yang hanya menghadap ke arah kipas dan syiling sahaja.

“Ya Allah mir,lawanya pandangan dekat luar tu…..”kata Azam
“Apa yang ko nampak?ceritalah pada aku” balas Amir yang tidak sabar ingin mendengar cerita dari Azam
“Alangkah bagusnya klau kita dapat keluar tu mir,aku nampak ada tasik kat luar tu,ada itik sedang mematuk-matuk bulunya untuk di betulkan,”jawab Azam sungguh-sungguh
“lagi,apa yang kau nampak?,beritahulah aku”balas Amir
“Ada pasanagan keluarga mir,mereka mungkin ingin melawat saudaranya disini kot,ramai anaknya mir,mereka kelihatan ceria sahaja,mugkin saudarnya keluar hospital harini kot”
“Ya Allah,alangkah bagusnya kalau kita sihat dan ada keluarga kan zam”kata Amir
“jangan risau mir,kita ni pun dah macam keluarga,walaupun kita tiada keluarga,tapi bagi aku kau lah keluarga aku”balas Azam dengan sungguh-sungguhnya
“terima kasih Azam” kata Amir dengan nada sayu.
Sememangnya sebeginilah akan berlakau kepada mereka berdua,ada kalanya merka akan ketawa kecil dan ada kalanya mereka akan bersedih.

“ya ALLAH mir,mugkin harini sambutan hari kemerdekaan rasanya”kata Azam kepada Amir
“ye ke?tapi kenapa zam?
“ada kereta berhias,ada pencaragam,ramai yang berarak membawa sepanduk masing-masing,budak-budak sekolah pun ada mir,mereka kelihatan menarik membawa alat muzik mereka masing-masing”
“mesti menarik hari ni kan?”
walaupun muzik pancaragam yang di ceritakn kepadanya oleh Azam tidak di dengarinya akan tetapi dia menganggap kemungkinan ianya jauh dari bangunan ini.Azam kemudiannya tersenyum sendirian,mugkin ada yang mencuit hatinya.

Keesokan harinya,seperti biasa mereka di kejutkan untuk di berikan ubat,selepas sahaja giliran Amir,giliran Azam pula yang di berikan ubat,akan tetapi Azam tidak lagi bukakan mata,puas jururawat memanggil namanya,akan tetapi berjaya juga,dan kemudiaanya,Azam di sahkan meniggal dunia pada pagi tu,betapa luluhnya hati Amir meningglkan kawan nya yang paling di sanyanginya,terdetik dalam hatinya bahawa tiada sesipa lagi yang akan menceritaknnya dan menghiburkannya,walaupun Amir tidak dapat menghadiri upacara pengkebumian Allahyarham Azam,akan tetapi dia sentiasa berdoa agar roh Azam di tempatkan bersama orang2 beriman…

Pagi esoknya,selepas di beri ubat,Amir memberitahu kepada jururawat agar memindahkannya ke katil Azam.dan kemudiaanya permintaan Amir di tunaikan oleh jururawat,Amir cuba untuk membengkokkan badanya untuk dia melihat apa yang ada di luar sana bagi menghiburkan hatinya,dengan bantuan jururawat,Amir dapat membengkokkan badannya,akan tetapi dia merasa terkejut kerana apa yang di ceritakan padanya oleh Azam sama sekali jauh dari pemikirannya,cuma yang ada di hadapannya adalah semak dan banggunan yang menutupi pandangan tingkap itu,lantas segera Amir bertnya kepada jururawat.

“Mengapa depan katil ni ada bagunan,bukankah depan ni ada tasik dan taman????”tanya Amir
“Pakcik,mana ada tasik dan taman di hadapan tu,sudah lama terdiri nya bangunan di situ”
Amir berasa hairan yang amat sangat
“tpi kenapa Azam selalu sahaja mencritakn kpada saya tentang pandangan yang dilihatnya setiapa hari?”
“p.cik,yang sebenarnya sememangnya p.cik Azam ingin menghiburkan hati pakcik,dia ada memberitahu saya yang dia sangat sayangkan pakcik,dia tidak mahu pakcik bersedih dan dia juga ingin pakcik terus sihat memandangkan umur pakcik lebih muda,di dunia ni cume pakcik sahaja sahabat karibya,tambahan pula pakcik Azam buta,dan tidak mampu untuk melihat apa2″

Tersentuh sungguh hati Amir bila mendengar kata2 jururawat itu,luluh hatinya,tangisannya bagaikan Azam baru sahaja meningglkan nya pagi tadi dan tangisannya tidak sama dengan hari kematiaan Azam,bertambah semangat untuk Amir meneruskan kehidupannya dan dia tidak akan sama sekali melupakan Azam.

Dalam hati kecilnya berkata”ya ALLAH,Azam,kaulah sahabatku dunia dan akhirat,tempatkanlah dia di dalam syurga yang hakiki…amin”

___________________________________________________________________________________________

Bagaiman dengan pengembaraan cerita tadi,mugkin sedikit tersentuh dengan kisah tadi dan ana mengharapkan sekiranya sahabat-sahabat di atas bumi ALLAH S.W.T ini dapat mengambil contoh seperti Azam tadi,bukn senang untuk cari sahabt yang sebenar-benar sahabat…kalau kawan tu.,.ana rasa ramai,tapi kalau nak cari sahabat cukup susah…

Renung-renungkan dan selamat beramal…..

“Jahilillyah Moden”

Sayonara Jahiliyyah(Selamat Tinggal Perkara yang di larang Syara’)

Perkara Jahiliyyah merupakan salah satu perkara yang di amalkan oleh Kaum Arab Badwi pada zaman sebelum penurunan Wahyu oleh Rasulullah S.A.W. Dan kalau kita sendiri tengok bahawasanya Allah S.W.T telah menurunkan Wahyu kepada Nabi Muhammad S.W.T untuk memulakan Islam dengan “MEMBACA”,dan perkara ini jelas menunjukkan kita bahawasanya tanpa Ilmu,seseorang muslim itu akan sentiasa melakukan perkara-perkara yang sentiasa jahiliyah.Pada Zaman Jahiliyyah dahulu kala,meraka mengamalkan perkara yang sememangnya bertentangan dengan agama Islam termasuklah membunuh anak perempuan,memakan riba’ dan sebagainya.

Tetapi Pada zaman merubah era glokal ini,dari segi sudut pemahaman Islam sebenarnya kembali kepada Zaman Jahiliyyah,Terkejutkan!!! Ya,sememangnya zaman kita kembali kepada zaman Jahiliyyah tetapi cara Jahiliyyah nya sahaja yang lain,Nak tahu apa yang menyebabkan kita kembali kepada zaman Jahiliyyah????Ini termasuklah perkara – perkara HIBURAN&MUZIK,PERHIASAN&PEMAKAIAN,DAN MASALAH BERCINTA.Inilah sebenarnya perkara-perkara yang mungkin suatu hari nanti kita semua akan terjebak lalu membawa islam ke lembah Jahiliyyah.

Baiklah,ana terangkan satu persatu mengenai perkara-perkara “JAHILYYAH MODEN” ni,yang pertama adalah HIBURAN & MUZIK:

Antum pernah dengar tak lagu dari kumpulan Raihan ini:

“Berhibur tiada salahnya kerna hiburan itu Indah,hanya pabila salah memilihnya membuat kita jadi terleka”

Ulama’ ada membahaskan mengenai hukum hiburan ini.Pada dasarnya hukum hiburan ini adalah harus akan tetapi akan menjadi haram sekiranya ianya bertentangan dengan ajaran islam atau lebih tepat lagi apabila ianya membawa kepada kelalaian.Dengan sebab hiburan seseorang itu akan menjadi hayal lalu meninggalkan perkara-perkara fardhu seperti contoh meninggalkan solat hanya sekadar ingin menonton drama di televisyen.Hukum asal nya adalah Harus iaitu dikira hukum ibadah.Tidur hukumnnya Harus,makan Harus,minum Harus,dan segala perbuatan yang memberi manfaat di dunia ini adalah harus,akan tetapi apabila perbuatan harus di lakukan pada tiap-tiap hari,akan menjadi kepada perkara Haram,seperti mana dengan hukum mendengar hiburan itu tadi,pada asalnya hiburan itu harus,hanya apabila kita saban hari menjadikan hiburan itu suatu perkara yang rutin ianya akan menjadi haram.

Yang Kedua adalah PERHIASAN & PEMAKAIAN:

Allah S.W.T telah berfirman dalam Al-Quran:

“Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu (1) dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyah yang dahulu (2) dan Dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan taatilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, Hai ahlul bait (3) dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.

(1) Maksudnya: isteri-isteri Rasul agar tetap di rumah dan ke luar rumah bila ada keperluan yang dibenarkan oleh syara’. perintah Ini juga meliputi segenap mukminat.
(2) yang dimaksud Jahiliyah yang dahulu ialah Jahiliah kekafiran yang terdapat sebelum nabi Muhammad s.a.w. dan yang dimaksud Jahiliyah sekarang ialah Jahiliyah kemaksiatan, yang terjadi sesudah datangnya Islam.
(3) Ahlul bait di sini, yaitu keluarga rumah tangga Rasulullah s.a.w.

Dalil ini jelas kepada kita semua bahawasanya Allah melarang kita semua dengan perhiasan yang Jahiliyyah dan bertingkahlaku seperti orang jahiliyyah dahulu kala,seperti mana ana ceritakan pada awal tadi.

Tapi apa dia perhiasan yang Jahiliyyah???ana nak tanya antum semua,adakah antum semua menutup aurat??dan apa itu yang di katakana menutup aurat??adakah sekadar maksud aurat itu,iaitu menutup dari pusat ke lutut untuk lelaki dan hanya muka dan tapat tangan sahaja untuk perempuan??

Ya!memang benar,bahawasanya menutup aurat adalah yang dijelaskan syara’ iaitu menutup aurat dengan pakaian yang di jelaskan syara’.Sememangnya kita semua menutup aurat,akan tetapi dari segi pakaiannya masih lagi kita semua dalam lingkungan jahiliyyah,iaitu tutup aurat dengan sekadar menutup aurat dengan kain-kain yang jarang,kain-kain yang sendat,dan ada satu ketika ana berjalan di sebuah bandar dan dengan tidak disengajakan ana ternampak bahagian belakang seorang perempuan apabila perempuan itu tunduk,nak menunjukkan betapa sendatnya baju yang di pakai oleh perempuan itu,tapi dalam masa yang sama,peremupuan itu memakai tudung,adakah mereka munutup aurat?? Bagi ana mereka tidak sama sekali menutup aurat akan tetapi lebih tepat dengan perkataan membungkus aurat.

Syariat Islamiah menafsirkan bahawa menutup aurat adalah menutup bahagian yang haram di lihat mengikut syarat-syarat tertentu,manakala dari segi bahasa pula,aurat lebih menjurus kepada kekurangan.

Jelas difinisi berkaitan dengan aurat akan tetapi masih lagi yang bermasalah mengenai aurat,bagaimana pula dengan memakai pakaian yang menyerupai agama sesebuah agama selain dari islam,sudah tentunya hakam yang nyata,.

Ana senaraikan apa dia tuntutan syara’ kepada lelaki dalam menutup aurat:

    • Pastikan bahawa semua aurat di tutup (pusat hingga lutut)
    • Pakaian mestilah tidak sendat sehinggakan menampak bahagian-bahagian aurat
    • Pakaian yang di pakai semstinya tidak terlalu jarang sehingga nampak bahagian aurat
    • Pakaian yang di pakai bukanlah bertujuan bermegah-megah dan akan menimbulkan rasa riak dan
    sombong pada masyarakat
    • Semestinya tidak meniru pakaian perempuan hatta sekalipun memakai pakaian yag benar-benar
    menutup aurat.
    • Bukan diperbuat daripada sutera
    • Pakaian yang dipakai semestinya tidak menyerupai orang kafir atau golongan fasiq

Kaum Perempuan:

    • Semestinya menutup aurat yang ditentukan syara’ ( semua anggota badan kecuali tapak tangan dan
    muka)
    • Pakaian yang di pakai mestilah tidak sendat sehingga menampakkan susuk badan
    • Pakaian mestilah tidak jarang sehingga menampakkan kulit
    • Pakaian yang di pakai mestilah tidak menyerupai orang lelaki
    • Pakaian mestilah tidak meyerupai orang fasiq atau orang kafir
    • Tidak terlalu riak dalam berpakaian dan bermegah sehingga mendatang riak
    • Pakaian yang di pakai perempuan mestilah tidak mempunyai gambar- gambar yang menarik minat lelaki
    untuk mendekatinya

Dan yang terakhir adalah isu BERCINTA

Ya,memang benar sekali bahawa isu bercinta adalah isu yang boleh membawa umat islam ke pada lembah kejahilan,ini kerana isu sebegini akan membawa kepada lembah kemaksiatan,dan hukum berada dalam keadaan berdua-duan adalah haram sama-sekali seperti mana entry-entry yang lepas,ana banyak menekankan isu percintaan ini,waimah isu “percintaan Islamic” kononnya.

Isu sebegini sepatutnya bagi umat islam mestilah jelas,dan bukannya hanya memandang sepi akan hal ini,dan semua pihak harulah memainkan peranan penting bagi membentuk anak-anak bangsa dari terjebak dengan isu-isu percintaan monyet yang mana kebnyakannya akan membawa kepada lembah kemaksiatan.

Bagi isu sebegini kebanyaknnya yang terlibat adalah dari golongan-golongan remaja,dan boleh dikatakan bahawa para remaja lah yanag paling banyak menyumbag kepada masalah ini,sehinggakan mereka mengagnggap bahawa isu percintaan ini adalah isu biasa,dan isu percintaan lepas berkahwin adalh isu yang jelek,tetapi itulah yang sebenarnya yang di ajar oleh Nabi Muhammad S.A.W yang mana Baginda megenali Saidatina Khatijah ketika mana Baginda sudah pun berkahwin dengan Saidatina Khatijah,Jelas sebenarnya bahawa nabi tidak ajar umatnya bercinta ini,waimah ketika kita mahu meminang seorang anak dara hanya beberapa kali pandangan sahaja yang di benarkan dan diberikan kepada seorang lelaki,itu pun hanya dalam keadaan hal-hal tertentu.

Ana tertarik apabila membaca sebuah buku yang mana ana sendiri pernah mengolahnya dalam entry yang lepas,iaitu Pemilik Hatiku selepas Allah & Rasul yang mana sisuami membelikan cincin dan baju hantaran yang besar kerana sisuami menganggarkan bahawa calon isteri nya berbadan besar,ini menunjukkan betapa hebatnya seorang lelaki itu,sehinggakan dia sendiri tidak pernah tahu tentang saiz badan isterinya,dan hanya dapat tahu selepas berkahwin,itu lah yang sebenarnya di ajar oleh islam.

Ini kan tidak! Sebelum berkahwin perasaan mereka adalah seperti orang yang sudah berkahwin,bila ber ‘sms’ menggunakan perkataan ‘sayang’,’manja’ dan macam-macam lagi perkataan yang seperti sudah berkahwin,tetapi lepas sahaja berkahwin,ada sahaja yang tidak kena,perasaan sayang semasa sebelum bercinta sudah mulai luntur,dan ada sehingga tahap cerai berai,itulah kita semua tidak mahu,islam itu mudah,mengapa di rumitkan dengan isu –isu yang kecil.

Jadi ana harap pada yang membaca entry kali ini ,sama-sama kita ambil ikhtibar dan berdoa kepada ALLAH S.W.T supaya tidak di masukkan dalam golongan “JAHILLYAH MODEN” ini,semoga kita semua dapat mengambil manfaat dalam penulisan kali ini,sama – sama kita perbaiki diri,insyALLAH…

Renung-renugkan dan selamat beramal..

Sembang-sembang Tentang Jemaah Islam

Salam,,,in merupakan “copy” dari blog ustaz fauzi tentang Jemaah Islam,jadi ana harap antum semua boleh faham dengan entry “copy” kali ini,insyaalah…

1. Malam tadi saya berbual-bual dengan beberapa orang kenalan baru. Keikhlasan dan kesungguhan mereka untuk memperbaiki diri dan mengislah persekitaran amat jelas dapat dilihat dari wajah-wajah mereka. Suasana negara yang jauh dari budaya beragama (apa juga bentuk dan nilai agama) menolak mereka ke arah isu survival sebagai seorang muslim. Kesukaran untuk mempraktikkan apa yang mudah di tanahair dapat dilihat dari sikitnya bilangan jemaah yang berkumpul untuk solat Jumaat di dalam dewan yang disewa beberapa jam seminggu khusus untuk itu.

2. Sebagai sebuah komuniti kecil di negara asing, isu kesatuan menjadi isu yang cukup logik untuk dibimbangi. Sikap terus terang menolak untuk lahirnya satu persoalan; kenapa harakah-harakah Islamiah di Malaysia tidak boleh bersatu? Soalan yang cukup terus terang saya jawab juga dengan jawapan yang terus terang, sekaligus saya ingin menambah di entry pada kali ini tentang fenomena tarik menarik dalam menentukan kedudukan dan wala’ seseorang anak di antara sesebuah jemaah dengan ibu bapa dari jemaah lain.

3. Jemaah-jemaah yang ada di medan tidak boleh mengambil hukum khilafah Islamiah. Kesilapan berlaku apabila hadis-hadis sahih berkenaan jemaah, bai’ah dan taat diaplikasikan di dalam satu-satu jemaah Islam. Imam Ibnu Hajar ketika menafsirkan hadis-hadis tersebut lebih menafsirkan perkataan jemaah yang disebut di dalam hadis kepada makna khilafah atau kerajaan Islam; bai’ah kepadanya adalah wajib dan mentaatinya adalah kefardhuan. Lari dari ketaatan boleh membawa hukum bunuh jika sampai ke peringkat membina wala’ baru atau pemberontakan dalam bentuk kumpulan yang nempunyai syaukah (kekuatan). Tetapi hukum jemaah-jemaah Islam lebih tepat diambil dari hadis berkaitan kedudukan amir safar (ketua rombongan sekumpulan musafir); ketua dipilih berdasarkan persetujuan bersama oleh kumpulan kecil itu, keluar dari kumpulan safar tersebut adalah pilihan dan bukannya dosa yang boleh dijatuhkan hukuman bunuh atau dilabelkan sebagai pengkhianat.

4. Kesatuan jemaah-jemaah Islam adalah harapan semua tetapi untuk ianya direalisasikan, ia tidak semudah ungkapan kata-kata. Banyak faktor boleh menyumbang ke arah perbezaan ini menyebabkan isu taadud jemaah (kepelbagaian jemaah) seolah-olah satu suasana sementara yang perlu diterima dan diurus sebaiknya. Suara haram taadud jemaah cukup kuat dilaungkan sekitar 80′an dan 90′an tetapi dengan pengalaman yang mematangkan semua pihak yang terlibat, ia akhirnya tidak lagi bergema sekuat dulu pada waktu ini.

5. Kemungkinan yang membezakan satu jemaah dengan jemaah yang lain adalah manhaj amalnya. Satu jemaah lebih cenderung untuk memperbaiki dari atas dengan merebut kuasa politik, yang lain lebih cenderung untuk memperbaiki dari bawah dengan bergerak di dalam massa. Ada yang lain cenderung untuk memperbaiki dari dalam kerajaan itu sendiri dan mengeluarkan fatwa supaya taat kepada pemerintah yang ada kerana ianya adalah tradisi ahli sunnah wal jamaah. Ada yang mengharamkan penglibatan dalam pilihanraya hatta sebagai pengundi dan ada pula yang melaungkan penegakan khilafah dengan menumpukan aspek kempen semata-mata.

6. Kemungkinan yang membezakan satu jemaah dengan jemaah yang lain adalah marhalahnya dakwahnya. Ada yang melihat jemaahnya berada di marhalah asas dan ada yang melihat jemaahnya berada di marhalah amal terbuka. Ada yang meletakkan target untuk menubuhkan daulah Islamiah lagi 11 tahun dan ada yang meletakkan target itu pada hayat generasi akan datang.

7. Kemungkinan yang membezakan juga adalah karektor pimpinannya. Ada yang suka amal-amal simple dan tidak berani mengambil cabaran. Ada yang lain mungkin tidak ada kekuatan untuk keluar dari blok-blok yang sedia ada. Ada yang tahan dengan cabaran dan ada yang tidak mempunyai keberanian untuk melawan arus.

8. Perbezaan-perbezaan ini sepatutnya membawa kita kepada penakrifan yang matang tentang makna kerjasama antara jemaah. Malang dan amat malang apabila kerjasama sering digambarkan dengan makna satu jemaah perlu lebur dan masuk ke dalam jemaah lain yang kononnya lebih awal muncul atau kononnya lebih diiktiraf.

9. Peleburan sesebuah jemaah bukan format untuk menyelesaikan masalah tetapi saya lebih melihatnya sebagai tindakan tidak matang yang lahir dari sebahagian aktivis dakwah. Apa motifnya …. wallahu a’lam. Tapi nampak macam orang yang melaungkannya tidak menghayati makna perbezaan dan kerjasama.

10. Kerjasama boleh bermula dengan persetujuan semua pihak terhadap beberapa prinsip tanpa perlu peleburan. Kita boleh berbincang tentang prinsip ‘kepimpinan negara mesti di tangan orang Islam’, ‘ketuanan Melayu’ atau namakan ‘ketuanan Islam’ jika kita tidak selesa dengan itu. Kita boleh sepakat dengan prinsip ‘jangan beri ruang kepada orang bukan Islam untuk ambil kesempatan terhadap orang Islam’. Kita boleh bekerjasama tentang kempen Palestin. Kita boleh bekerjasama dalam kempen solat berjemaah, kempen menutup aurat, kempen kurangkan menonton tv bagi anak-anak di dalam rumah dan berapa banyak lagi kempen yang lain. Begitu banyak ruang kerjasama, kenapa peleburan yang dipilih untuk dipaksakan?

11. Berkait dengan itu, adalah menjadi hak mana-mana anak Adam yang berakal dan merdeka di atas muka bumi ini untuk memilih mana-mana jemaah yang akan diberikan kesetiaan dan bakti. Dengan kecerdikan akal manusia untuk menilai manhaj jemaah-jemaah di medan, kesesuaian keperibadian dengan budaya satu-satu jemaah, persetujuan terhadap marhalahnya …. maka bertawakkallah dan buat pilihan.

12. Tetapi masalah kadang-kadang berlaku apabila seseorang itu memilih satu jemaah yang bukan jemaah ibu bapanya. Ibu bapa yang matang akan membiarkan anak melakukan pilihan kerana dengan suasana tanahair yang cukup mudah untuk menghanyutkan remaja, anak yang memilih untuk terlibat dalam mana-mana badan dakwah adalah satu rahmat besar kepada ibu bapa. Berterima kasihlah kepada sesiapa yang menyumbang ke arah pilihan itu.

13. Tetapi apabila emosi mengatasi rasional, ibu bapa mungkin akan mempengaruhi pilihan anak-anak dengan cara paksa atau dengan cara pujuk. Mungkin ancaman dan mungkin juga senjata air mata. Apa-apa pun uslub dan caranya, ia tidak akan menyelesaikan masalah tapi sebaliknya akan menimbulkan masalah baru.

14. Hak ayah di dalam isu ini sepatutnya tidak jauh bezanya dengan isu menentukan kerjaya anak-anak. Yang diperlukan mungkin bimbingan tetapi bukan arahan dan ‘qarar’. Tidak ada kaedah di dunia yang mengatakan kalau ayah tabligh maka anak perlu jadi tabligh, kalau ayah hizbu tahrir maka anak perlu jadi hizbu tahrir. Bayangkan seseorang anak yang berfikir dengan cara fikir seorang anggota jemaah tabligh dipaksa oleh ayahnya untuk menjadi ahli parti politik yang dianggotai oleh ayahnya. Boleh bayangkan apa yang akan berlaku?

15. Tidak timbul isu taat di sini kerana anak perlu taat pada ayahnya sebelum baligh dan selepas itu istilahnya adalah ‘birrul walidain’ (berbuat baik, melayan dengan layanan yang baik, berbakti kepada ibu bapa dan sebagainya). Jauh bezanya antara taat dan ‘birrul walidain’. Jangan campur adukkan kedua-dua hak ini kerana syarak membezakannya.

16. Anak perempuan pula apabila sudah berkahwin, dia perlu taat kepada suaminya dan ‘birrul walidain’. Kepada suami tanggungjawabnya lain dan kepada ibu bapa tanggungjawabnya lain. Juga jangan campur adukkan antara keduanya kerana syarak membezakannya.

17. Anak yang baligh ada kebebasan untuk menentukan kerjayanya, di mana tempat tinggalnya dan bagaimana dia membentuk keluarganya. Bantuan yang diberikan oleh ibu bapa kepadanya untuk mencapai kedudukannya sekarang adalah satu yang perlu dihargai dan dibalas. Tetapi balasannya bukan dengan masuk jemaah ibu bapanya kerana jemaah adalah pilihan berdasarkan kepada banyak faktor lain. Jika kebetulan pilihannya sama dengan pilihan ibu bapanya, mungkin itulah kemuncak kebahagian … tetapi jika tidak sama, ia tidak sepatutnya mengundang rasa tidak senang dan hubungan yang renggang. Hormatilah anak-anak di dalam pilihan mereka kerana itu lebih sejahtera kepada semua pihak sebagaimana anak-anak perlu menghormati ibu bapanya.

18. Pernah jumpa kes anak yang tertekan kerana ibu bapa memaksanya duduk bersama sesudah berkahwin dan beranak pinak? Pernah jumpa kes anak yang sudah beranak dua atau tiga yang rasa tidak selesa kerana terpaksa ikut jadual beraya ibu bapanya? Pernah jumpa kes anak yang tidak selesa dengan kerjayanya kerana itu bukan pilihannya tapi pilihan ibu bapanya? Pernah dengar kes pelajar yang tidak hadir ujian dan tidak study kerana bidang yang diceburinya adalah bidang paksaan ayahnya? Drama swasta banyak menceritakan kisah perempuan sengsara kerana berkahwin dengan calon pilihan ibu bapanya dan bukan calon pilihannya. Kisah yang sama akan berulang jika ibu bapa menggunakan pendekatan yang sama di dalam menetukan jemaah anak-anaknya.

19. Kesimpulannya jadilah manusia yang merdeka di dalam membuat keputusan. Tepuk dada dan tawakkal kepada Allah. Perbezaan jemaah-jemaah tidak mengundang suasana tegang jika diurus dengan baik. Berjiwa besarlah untuk menerima perbezaan kerana jiwa yang kecil biasanya mudah rasa sempit dengan sedikit khilaf.

Wallahu a’lam.

Sempurnakan apa yang patut!!

Salam ikhwah semua,apa khabar dengan suasana di hari raya,semasa ana berada si kampung,pelbagai jenis suasana yang ana dapat rasakan,seronok juga rasanya.

Tetapi ikhwah,untuk entry kali ni ana nak kongsikan pada antum semua tentang apa yang sepatutnya seorang umat sempurnakan selepas di tinggalkan Ramadhan.Ramadhan yang lalu pasti akan kita semua rindui,dan kita semua sememangnya mengharapkan pada tahun hadapan dapat lagi kita temui Ramadhan jika di panjangkan umur,InsyALLAH dengan izin Allah S.W.T.Eh,menyimpang jauh pula apa yang ana nak tulis pada kali ini.Sebenarnya ana nak kongsikan pada antum semua tentang Puasa Enam.

Hadith Nabi Muhammad S.A.W:
Ertinya : “Barangsiapa berpuasa di bulan Ramadhan kemudian disusul dengan puasa enam hari di bulan Syawal maka puasanya itu bagaikan puasa sepanjang tahun”
[Dikeluarkan oleh Imam Muslim dalam kitab Shahihnya]

Hadith ini jelas menunjukkan kita bahawasanya sebagai umat islam,kit aharus berlumba-lumba dalam mencari pahala yang sempurna (FASTABIKUL KHOIRAT),Dalam hati setiap umat islam yang sejati dan tulus,pastinya mereka tidak sabar untuk meneruskan puasanya dalam bulan Syawal yang mana ianya hanyalah di hukumkan sunat sahaja,tetapi bagi ana sendiri,walupun ianya sunat,tapi ana rasa patut bagi seorang umat islam rebut peluang yang ada bagi menambahkan pahala dan insyALLAH sedikit sebanyak dapat terubat rindu di hati pada bulan Ramadhan yang telah pun meninggalkan kita,Bukan setakat Puasa Enam sahaja,waimah ana harap antum semua dapat meneruskan lagi baki pembacan al-quran kita pada bulan puasa yang lepas,kot-kot ada lagi yang tertinggal,bolehlah kita teruskan untuk bacaan harian kita pada musim perayaan ini.

Semua yang ana senaraikan ini bukan untuk apa,untuk menambahkan pahala kita semua untuk hari akhirat kelak,insyALLAH setiap amalan yang kita buat ALLAH sentiasa ‘sematkan di setiap tabir kertas’ kita di syurga,Insya ALLAH.

Dan ini semua ikhwah adalah bergantung kepada ketulusan hati kita untuk melakukan ibadah ini,jika kita buat hanya untuk diselitkan dengan riya’,sudah semestinya kita semua akan mendapat markah ‘kosong’ di akhirat kelak,tetapi untuk mereka yang benar-benar ikhlas kerana ALLAH pastikan Berjaya menepuh alam di akhirat kelak,insyALLAH.

Salam dari ibn habib.